l   Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko

Novinky

Dálnice D3

Aktuální stav přípravy středočeské D3

30. 4. 2025
Setkání s obcemi
Jak jsme již informovali, 13. března 2025 se ve Voticích uskutečnilo další z pravidelných setkání se zástupci měst a obcí, kterých se dotýká výstavba středočeské části dálnice D3. Setkání se mj. zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka, radní pro oblast silniční dopravy Středočeského kraje Josef Pátek, generální ředitel ŘSD Radek Mátl, i ředitel Závodu Praha ŘSD Tomáš Gross. Tato setkání se odehrávají přibližně jednou za šest měsíců a poskytují dotčeným obcím důležité informace o stavu přípravy a také zde mají lidé možnost vyjádřit se k jakékoliv problematice související s plánovanou dálnicí a navazujícími projekty.

Přehled plánovaných staveb
Středočeská část dálnice D3 zahrnuje několik úseků, které jsou připravovány současně k zahájení výstavby 2028
  • D3 0301 Praha–Jílové má délku 9,5 km
  • D3 0302 Jílové–Hostěradice měří 4,5 km
  • D3 0303 Hostěradice–Václavice je dlouhý 11,3 km
  • D3 0304 Václavice–Voračice s délkou 15,8 km
  • D3 0305/I Voračice–Nová Hospoda měří 17,4 km
Kompletní délka středočeské části dálnice D3 je 58,5 km. Kromě hlavní trasy budou také vybudovány dálniční přivaděče, které usnadní přístup k dálnici.
  • Přivaděč Benešov bude mít délku 5,8 km 
  • Jižní obchvat Jílového u Prahy bude měřit 1,9 km
  • Přivaděč Týnec nad Sázavou bude dlouhý 3,2 km 

Posouzení vlivu stavby na životní prostředí
Závazné stanovisko EIA bylo prodlouženo 20. března 2024 a je nyní platné do 1. února 2027. Podklady připravoval expertní tým pod vedením PRAGOPROJEKT, a.s. Vydajné souhlasné stanovisko je klíčovým dokumentem, které vyhodnocuje vliv stavby na životní prostředí a je nezbytné pro pokračování přípravy stavby. Prodloužením stanoviska EIA se zajistilo, že celý projekt může pokračovat bez přerušení a nového posouzení, což je klíčové pro dodržení plánovaných termínů a postupů.

Aktuální stav územního řízení
Ministerstvo dopravy v březnu 2023 z důvodu systémové podjatosti Krajského úřadu Středočeského kraje pověřilo vedením územního řízení dva orgány. Magistrát hl. m. Prahy vede řízení pro D3 0304 a 0305/I. Krajský úřad Libereckého kraje vede územní řízení pro úseky D3 0301-0303.
  • D3 0301-0303 – Z důvodu změn v dokumentaci k územnímu řízení na základě zapracování požadavků dotčených orgánů státní správy nyní probíhá aktualizace podkladových stanovisek, resp. potvrzení jejich platnosti – předpoklad získání všech potřebných stanovisek do 05/2025. Oznámení o zahájení územního řízení je předpokládáno do konce 06/2025. Předpoklad vydání nepravomocného ÚR 1Q/2026.
  • D3 0304 – Dne 11. září 2024 bylo Magistrátem hl. m. Prahy oznámeno zahájení územního řízení a 26. listopadu 2024 proběhlo veřejné ústní jednání. V rámci územního řízení bylo podáno celkem 1 550 námitek v 71 podáních. V současné době probíhá jejich vypořádání. Vydání nepravomocného územního rozhodnutí se předpokládá ve třetím čtvrtletí roku 2025, a to po vypořádání námitek a provedení všech správních úkonů nezbytných pro jeho vydání.
  • D3 0305/I – Dne 17. června 2024 bylo oznámeno zahájení územního řízení. V rámci územního řízení bylo podáno celkem 718 námitek ve 56 podáních. V současné době probíhá jejich vypořádání. Vydání nepravomocného územního rozhodnutí se předpokládá ve třetím čtvrtletí roku 2025, a to po vypořádání námitek a provedení všech správních úkonů nezbytných pro jeho vydání.
Krajský úřad Středočeského kraje vede územní řízení pro Jižní obchvat Jílového u Prahy i pro přivaděč Týnec nad Sázavou. Přivaděč Benešov je součástí stavby D3 0303.
  • Jižní obchvat Jílového u P. – Dne 6. prosince 2024 bylo vydáno nepravomocné územní rozhodnutí. V odvolacím řízení proti tomuto nepravomocnému ÚR bylo podáno 90 námitek v rámci 7 podání.  Dne 17.3.2025 se ŘSD k těmto námitkám vyjádřilo. Následně bude spis předán na MMR. Předpoklad vydání nepravomocného ÚR 3Q/2025.
  • Přivaděč Týnec nad Sázavou – Dne 18. července 2024 bylo oznámeno zahájení územního řízení. I v rámci tohoto řízení byly podány námitky. Jedna z těchto námitek směřovala na možnou systémovou podjatost Krajského úřadu Středočeského kraje. Dne 26. listopadu 2024 MMR rozhodlo, že Krajský úřad SK není v tomto územním řízení podjatý. Následně byl podán rozklad k MMR a čeká se na rozhodnutí rozkladové komise. ŘSD předpokládá, že k vydání nepravomocného ÚR dojde 3Q/2025.
Dokumentace ke stavebnímu povolení (DSP)
Na celé hlavní trase (včetně přivaděčů) bylo ke dni 1. března 2024 zahájeno zpracování dokumentace ve stupni DSP. Pro D3 0304 byl koncept DSP odevzdán 12/2024. Na úsek D3 0305/I bude koncept vydán 03/2025. U úseků D3 0301-0302 a D3 0303 se předpokládá, že koncept DSP bude vydán 06/2025.
Koncept DSP přivaděčů (Jižní obchvat Jílového u Prahy a Přivaděč Týnec nad Sázavou) bude vydán 03/2025.

Majetkoprávní příprava pro D3 0301-0305/I
Předpokládaný harmonogram MPV:
12/2024 - 08/2025 přípravné práce pro výkupy pozemků na všech stavbách – geodetické zaměřování hranic pozemků pro tvorbu geometrických plánů, tvorba GP, zpracování znaleckých posudků
04 - 09/2025 veřejné informační schůzky s vlastníky pozemků za účasti zástupců konzultantů a ŘSD
od 06/2025 zahájení rozesílání prvních návrhu kupních smluv postupně na všech stavbách
 
Aktuálně: např. stavba D3 0305/I - v terénu probíhá geodetické zaměřování hranic pozemků pro tvorbu geometrických plánů, zahájena informační kampaň pro stavbu D3 0305/I – na webových stránkách obcí zveřejněn informační leták, dne 11. června a 19. června 2025 od 17:00 v Sedlec – Prčice naplánovaná veřejná informační schůzka pro vlastníky dotčených pozemků za účasti konzultanta a zástupců ŘSD, kde bude podrobně vysvětlen průběh výkupů a dalšího MPV. Zahájena informační kampaň.

Podklady pro další projekční etapy – inženýrskogeologické průzkumy
Na celé trase středočeské dálnice D3 včetně přivaděčů byly dokončeny rozsáhlé geotechnické průzkumy. Tyto průzkumy jsou zásadní pro zpracování detailní dokumentace potřebné pro stavbu (DSP). Pro některé klíčové části dálnice, jako jsou tunely Kamenná Vrata, Luka a Prostřední vrch, probíhají další podrobné a doplňující inženýrskogeologické průzkumy formou ražby průzkumných štol, které jsou nejvhodnějším prostředkem pro získání potřebných a věrohodných informací o horninovém prostředí pro budoucí ražbu tunelů.

D3 SO 301-602 Tunel Kamenná Vrata, podrobný geotechnický průzkum (PoGTP)
  • Průzkum byl oficiálně zahájen 27. listopadu 2024. PoGTP bude realizován formou ražby průzkumné štoly.
  • Budoucí tunel KV bude mít délku 1 660 - 1 690 m. Navrhovaná délka průzkumné štoly je 1 617 m a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu.
  • Aktuálně jsou realizovány přípravné práce (ohlašování průzkumu, pasportizace, tvorba realizační dokumentace průzkumu), následně bude zahájena vlastní ražba štoly.
  • Samotná ražba štoly bude trvat dle předpokladu 25 měsíců. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a geotechnické monitorování, a to po dobu 16 měsíců. Celková délka realizace PoGTP je 45 měsíců.
D3 SO 302-603 Tunel Luka, podrobný geotechnický průzkum (PoGTP)
  • Průzkum byl oficiálně zahájen 5. března 2025. Průzkum bude realizován formou ražby průzkumné štoly
  • Délka budoucích tunelových trub je 1 872 m a 1 852 m. Navrhovaná délka průzkumné štoly je 1 480 m a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu. Na konci štoly je navržena šachta, která bude sloužit mimo jiné pro větrání ve štole po jejím dokončení.
  • Aktuálně jsou zahajovány přípravné práce (ohlašování průzkumu, pasportizace, tvorba realizační dokumentace průzkumu), následně bude zahájena vlastní ražba štoly
  • Samotná ražba štoly bude trvat dle předpokladu 24 měsíců. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a geotechnické monitorování, a to po dobu 15 měsíců. Celková délka realizace PoGTP je 43 měsíců.
D3 SO 302-201 Most Sázava, podrobný geotechnický průzkum
  • Probíhá schvalování podkladů zakázky pro výběr zhotovitele průzkumných prací.
  • Předpoklad zahájení realizace průzkumu do 07/2025 v závislosti na výběru zhotovitele
D3 SO 304-607 Tunel Prostřední vrch, doplňující geotechnický průzkum (DoGTP)
  • Potřeba realizace průzkumné štoly vyplynula až ze závěrů PoGTP pro D3 0304. Průzkum bude realizován formou ražby průzkumné štoly.
  • Probíhá vykupování potřebných pozemků pro realizaci průzkumné štoly – vykoupeno již 24 z 28 potřebných pozemků (všechny pozemky jsou v budoucím trvalém záboru D3).
  • Připravena zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele DoGTP, předpoklad zahájení zadávacího řízení do konce 03/2025.
  • Probíhá zajišťování dočasného odnětí PUPFL a ZPF pro účely provedení průzkumu.
  • Předpoklad zahájení realizace průzkumné štoly po dokončení výběru zhotovitele do konce 12/2025.
Po dobu realizace průzkumných štol bude čerpána/odváděná podzemní voda vázaná na puklinový systém hornin za vzniku hydraulické deprese v okolí průzkumné štoly. Může dojít k odvodu podzemních vod a tím i ke snížení statických zásob podzemních vod. Při ražbě štol bude probíhat kontinuální hydrogeologický monitoring, který naváže na již prováděná měření a dojde k rozšíření monitorovací sítě. Tento monitoring bude zahrnovat měření hladiny podzemní vody ve stávajících a nových vrtech a také ve studnách v blízkosti štol. Aktuálně v lokalitě Kamenná Vrata probíhá oslovování majitelů dotčených pozemků, kteří mají studnu určenou k monitorování dle projektové dokumentace.









Archeologické průzkumy
Součástí přípravy realizace dálnice je také provedení záchranného archeologických průzkumů. Před realizací je nutné zajistit základní údaje, čemuž poslouží zakázka na provedení doplňujících částí základní studie archeologických rizik. Tato studie bude zahrnovat rekognoskaci terénu, povrchové sběry, geofyzikální měření a další metody. Tyto práce jsou nezbytné pro identifikaci a ochranu archeologicky cenných lokalit. Nyní probíhá výběr zhotovitele této archeologické studie.

Koordinace projektů
Probíhá koordinace projektu dálnice D3 s dalšími významnými infrastrukturními projekty, jako je velkokapacitní vodovodní přivaděč, který propojí stávající vodárenské soustavy skupinového vodovodu Javorník – Benešov a Posázavského skupinového vodovodu napojeného na vodárenský systém Želivka a dalšími silničními stavbami připravovanými Středočeským krajem. Tato koordinace je zajištěna prostřednictvím memorand o společné spolupráci mezi různými institucemi včetně Ministerstva dopravy, ŘSD, Středočeského kraje a dalších partnerů.

Z tohoto důvodu připravuje Středočeský kraj souhrn staveb, které pomohou dopravě po zprovoznění středočeské části dálnice D3. Jednotlivé stavby jsou v různých fázích připravenosti, některé jsou již realizované.
  • Vestecká spojka – odlehčí MÚK u Nupak a dojde k propojení kapacitní silnicí s již kapacitní silniční sítí „úsek D1 v Praze“. Správní soud zamítl vydání výjimky ze zákazů u zvláště chráněných živočichů. Byla podána kasační stížnost. Budou zahájeny práce na prodloužení stanoviska EIA/nová EIA. Není vydáno územní rozhodnutí.
  • Obchvat Jesenice u Prahy – přesun dopravy z centra města, I. a II. etapa dokončena, u III. etapy probíhá úprava žádosti o územní rozhodnutí z důvodu námitek.
  • Obchvat Dolních Břežan – přesun dopravy z centra města, vazba na napojení na dálnici D0. Zastavené územní řízení, řeší se námitky v průběhu řízení, řízení přerušilo MŽP.
  • Severní obchvat Jílového u Prahy – přesun dopravy z centra města, budoucí přivaděč k MÚK D3 exit 9, stavba dokončena.
  • Obchvat Krňan – vazba na budoucí exit 14 MÚK D3, podána žádost o stavební povolení a zároveň probíhá majetkoprávní příprava stavby.
  • Přeložka u Hostěradic – vazba na budoucí exit 14 MÚK D3 a Kamenným Přívozem, přesun dopravy z centra obce, podána žádost o územní řízení a urguje se zahájení.
  • Obchvat Netvořic – vazba na budoucí exit 21 MÚK D3, propojení se silnicí II/105, odvolání v územním řízení zamítnuto, vydáno územní rozhodnutí s právní mocí. Zahájeno majetkoprávní vypořádání stavby.
  • Obchvat Benešova – severovýchodní trasa, propojení dálnice D3 prostřednictvím Václavické spojky se silnicí II/112, doprava směrem na Vlašim, uzavřena plánovací smlouva s ŘSD týkající se napojení na Václavickou spojku. V roce 2024 byla podána žádost o sloučené povolení, probíhá doplňování žádosti.
  • Obchvat Heřmaniček – přesun dopravy z centra obce, vazba na exit 53 MÚK dálnice D3. Územní rozhodnutí bylo vydáno dne 27.6.2024 s nabitím právní moci dne 1.8.2024. Probíhá majetkoprávní příprava.
Středočeský kraj se dále podílí na přípravě vodovodního přivaděče vedeného v souběhu s budoucí dálnicí D3 na území Středočeského kraje, který propojí stávající vodárenské soustavy skupinového vodovodu Javorník – Benešov a Posázavského skupinového vodovodu napojeného na vodárenský systém Želivka, kde zdrojem pitné vody pro tyto skupinové vodovody je štolový přivaděč Želivka. Jedná se o stavbu 64,5 km vodovodních řadů z tvárné litiny v dimenzích DN 150-300 včetně objektů 4 vodojemů a 4 čerpacích stanic. Výstavba vodovodního přivaděče je podmíněna stavbou dálnice D3 na území Středočeského kraje, bez výstavby dálnice D3 nebude vodovodní přivaděč postaven.

Závěrečné informace
Předpoklad vydání nepravomocných územních rozhodnutí: D3 0305/I, D3 0304 do 09/2025, D3 0301–0303 do 03/2026. Pravomocné územní rozhodnutí pro stavby D3 0305/I a D3 0304 je s ohledem na předpokládané následné odvolací řízení a soudní přezkumy po vydání ÚR předpokládáno nejdříve v červnu 2026 (stavba D3 0301–0303 předpoklad 12/2026), reálně však mohou nastat s ohledem na rozsah stavby a odpor občanských sdružení průtahy v těchto následných přezkumných řízení.

Zahájení majetkoprávní přípravy (tj. zahájení výkupu dotčených pozemků) očekáváme v průběhu roku 2025 v závislosti na dokončení konceptu dokumentace ke stavebnímu povolení a záborového elaborátu.

  • Předpoklad zpracování dokumentace pro stavební povolení: do 12/2025
  • Předpoklad - inženýrská činnost pro povolení záměru: 08/2025 – 12/2026 v závislosti na dokončení čistopisu DSP na jednotlivých stavbách a dle vývoje právní moci ÚR.
  • Předpoklad realizace: 2028 – 2032
Výstavba dálnice D3 je komplexní projekt, který zahrnuje nejen samotnou stavbu silnice, ale také širokou škálu přípravných prací a průzkumů. ŘSD se snaží, aby všechny dotčené obce byly pravidelně informovány o postupu prací a aby byla zajištěna koordinace mezi všemi zúčastněnými stranami. Věříme, že tento projekt významně přispěje k rozvoji regionu a usnadní dopravu pro obyvatele i návštěvníky Jílového, Neveklova, Sedlčan a jejich širokého okolí.
Obsah těchto webových stránek je tvořen informacemi poskytnutými Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, projekčními, konzultačními a stavebními firmami, portálem ZDOPRAVY.CZ, dalších autorů, včetně vlastní činnosti správců těchto stránek. Práva majitelů autorských práv jsou vyhrazena. Veškerý obsah v podobě fotografií, animací, vizualizací, filmových materiálů a textů, uveřejněný na této webové prezentaci, je povolen pouze pro domácí použití. Toto omezení vylučuje použití informací a fotografií k jakékoliv veřejné produkci, k výrobě kopií, půjčování, publikování, prodeji apod. Porušování autorského práva je trestným činem.

Pokud má jakákoliv právnická nebo fyzická osoba zájem o použití těchto podkladů, je povinna oficiálně zažádat o souhlas majitele autorských práv, tj. převážně práv ŘSD ČR, redakce Zdopravy.cz, projekčních a konzultačních firem uvedených u zdrojů fotografií, rakouských médií a ASFINAG, doc. Petra Dolejše a dalších autorů obsahu. U všech textů, fotografií a videí jsou autoři uvedeni a jejich práva jste povinni respektovat.

Tato webová prezentace je vytvořena a provozována společností PRAGOPROJEKT, a.s.
© 2016 Ředitelství silnic a dálnic ČR a Pragoprojekt, a.s.