l   Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko

Novinky

Dálnice D3

Most Sázava - podrobný geotechnický průzkum pro budoucí nejvyšší dálniční most v Česku

14. 4. 2025

Přemostění údolí Sázavy je z technického hlediska nejobtížnějším úsekem v rámci stavby D3 0302 Jílové - Hostěradice.

ŘSD učinilo další krok v přípravě středočeské části dálnice D3. Po zadání zakázek na průzkumné štoly k tunelům Kamenná Vrata a Luka zahájilo tendr k mostu Sázava. Hledá firmu, která provede podrobný geotechnický průzkum a shromáždí „co nejúplnější údaje o inženýrsko-geologických a hydrogeologických poměrech vybraných objektů“. Práce začnou v červnu.

Most Sázava je součástí 4,5 km dlouhého úseku Jílové – Hostěradice. „Přemostění údolí Sázavy je z technického hlediska nejobtížnější“. Součástí stejného úseku je i 1,8 km dlouhý tunel Luka.

Most má být dlouhý 787 m, přičemž nad údolím Sázavy dosáhne výšky až 113 m. Most Sázava překonává mohutným obloukem (rozpětí 251 m) řeku Sázavu a mostní estakádou přilehlé území u obce Hostěradice. Ze statistického hlediska se jedná o trám o 16 polích s rozpětím 33,5 až 65,0 m podporovaný  ve 3-9. poli železobetonovým obloukem. Trám je spřažený celobetonový se vzpěrami a s mostovkou společnou pro oba jízdní směry. Volba jednoho oblouku a jedné mostovky byla provedena především s ohledem na rychlost postupu výstavby, nejvýhodnější statické působení a náklady životního cyklu. Postup výstavby oblouku je navržen letmou betonáží s postupným vyvěšováním přes provizorní ocelové věže s protizávěsy kotvenými do základů okolních podpěr, ocelová část trámu se podélně vysune z výrobny umístěné za opěrou 017, umístění další výrobny za opěrou 01 není vhodné kvůli malé vzdálenosti od portálu tunelu Luka. Mezi patkami oblouku je navržena visutá lávka pro pěší a cyklisty (ve výšce 50 m nad údolím). Nosnou konstrukci tvoři předpjaté segmenty podporované 3 systémy nosných a stabilizačních lan (PRAGOPROJEKT, 2018). Stavba mostu má probíhat jen s minimálními zásahy do údolí.

Součástí středočeské D3 je 51 mostů, 14 nadjezdů, 7 tunelů a 37 protihlukových stěn o celkové délce 17 kilometrů. Středočeská D3 bude začínat křižovatkou s Pražským okruhem u Jesenice, odkud bude trasa pokračovat na jih kolem Jílového, Hostěradic, Václavic, Voračic a Nové Hospody. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka.

Termíny výstavby se posunuly na roky 2028 - 2032. Všech pět úseků je aktuálně ve fázi územních řízení, která se pro možnou podjatost Krajského úřadu Středočeského kraje vedou v Libereckém kraji a v Praze. ŘSD předpokládá, že pro středočeské úseky D3 získá nepravomocná územní rozhodnutí v následujících měsících a letos zahájí majetkoprávní přípravu. Dokumentace pro stavební povolení by měly být hotové do konce 2025, inženýrská činnost pak v roce 2026 a na přelomu 2027/ 2028 by se mohlo začít stavět, uvedl GŘ R.Mátl na konferenci Vize Česka.




 








Zdroje: Ředitelství silnic a dálnic s. p., PRAGOPROJEKT, a.s., Deník Zdopravy:
Přes 100 metrů nad údolím Sázavy. ŘSD chystá průzkum k mostu na D3
Obsah těchto webových stránek je tvořen informacemi poskytnutými Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, projekčními, konzultačními a stavebními firmami, portálem ZDOPRAVY.CZ, dalších autorů, včetně vlastní činnosti správců těchto stránek. Práva majitelů autorských práv jsou vyhrazena. Veškerý obsah v podobě fotografií, animací, vizualizací, filmových materiálů a textů, uveřejněný na této webové prezentaci, je povolen pouze pro domácí použití. Toto omezení vylučuje použití informací a fotografií k jakékoliv veřejné produkci, k výrobě kopií, půjčování, publikování, prodeji apod. Porušování autorského práva je trestným činem.

Pokud má jakákoliv právnická nebo fyzická osoba zájem o použití těchto podkladů, je povinna oficiálně zažádat o souhlas majitele autorských práv, tj. převážně práv ŘSD ČR, redakce Zdopravy.cz, projekčních a konzultačních firem uvedených u zdrojů fotografií, rakouských médií a ASFINAG, doc. Petra Dolejše a dalších autorů obsahu. U všech textů, fotografií a videí jsou autoři uvedeni a jejich práva jste povinni respektovat.

Tato webová prezentace je vytvořena a provozována společností PRAGOPROJEKT, a.s.
© 2016 Ředitelství silnic a dálnic ČR a Pragoprojekt, a.s.