l   Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko

Novinky

Dálnice D3

Pendolino do Budějovic. Dostavba dálnice D3. A co Rakušané? - II.část: O silniční dopravě

27. 11. 2025


Pro novou přeshraniční vysocevýkonnou železnici i dostavbu rakouských dálničních úseků na S10 k českým hranicím svědčí nejenom růst celkových přeprav zboží mezi ČR-Rakouskem (v letech 2017-2024 nárůst o 28 %), růst kamionové dopravy z ČR do Slovinska, resp. Bulharska/Rumunska (za 5 let zvýšení o 68 %, resp. 66 %) a nárůsty dopravy na dálnici S10 (meziročně cca 4% oproti stagnujícím ostatním trasám), ale také budoucí přesun silniční dopravy z hlavního severojižního koridoru přes Německo kolem ČR na českou E55 (viz zákres 2 z rakouských médií) a z toho vyplývající důsledky. Trasa pro kamiony ze severní Evropy a Berlína na Balkán bude o 115 km kratší a mýtné v ČR bude levnější než v Německu. Tranzitní koridor se změní a bude to mít následky zejména v aglomeraci Lince, kde infrastruktura chybí.

Dnes je severojižní trasa z Německa zaústěna přes dálnici A8 Innkreisautobahn od západu do dálnice A1 a míjí tak aglomeraci Lince na jihu. Doprava od S10 musí k dálnici A1 projet aglomerací Lince po dálnici A7, jejíž trasa byla stabilizována před více než 50 lety tehdy na okraji Lince. Část A7 byla jako dálniční okruh/východní obchvat zařazena do spolkového silničního zákona v roce 1971, a její zásadní objekt most přes Dunaj „Voestbrücke“ byl zprovozněn v roce 1972. Dnes však dálnice A7 plní rozsáhlou aglomerační dopravní funkci (podobně jako městský okruh v Praze a dálniční radiály na příjezdech do Prahy) a především v lokalitě tunelu Bindermichl vznikají již dnes ve špičkách rozsáhlé kongesce/kolony. Až se S10 napojí na českou dálnici, na A7 v Linci bude ve špičkách kapacita převážně původní 4pruhové dálnice vyčerpána. To platí také pro dopravu z ČR, která směřuje na A1 a dále na jih.

Proto probíhají v Horním Rakousku stále se opakující diskuse o dvou infrastrukturních projektech (dobudování S10 na státní hranici se již bere jako fakt – viz dále):

1/ o realizaci nové vysocevýkonné tratě mezi Č. Budějovicemi a Lincem (v Rakousku jako „nová Summerauerbahn“) pro osobní i nákladní dopravu na rychlosti do 200-250 km/h, která by propojila modernizovaný IV. TŽK s vysocevýkonnou Westbahn od Vídně a dále na jih na transalpské železnice Pyhrnbahn a Tauernbahn - pro převedení části tranzitní nákladní kamionové dopravy z dálnice S10 a A7 na železnici (viz předchozí článek),

2/ o realizaci nového dálničního východního obchvatu Lince - pro odvedení tranzitní silniční dopravy, zejména kamionové z dálnice A7 mimo centrální část linecké aglomerace(viz dále).

Hornorakouský zemský rada pro dopravu Günther Steinkellner (FPÖ) se znovu a znovu zabývá citlivou otázkou, zda bude realizován východní obchvat Lince. Údajně existuje velká šance, že by nová spolková vláda mohla tento tolik diskutovaný dopravní projekt realizovat. „Naléhavě potřebujeme východní obchvat Lince, tj. propojení dálnice Mühlkreisautobahn (A7) s dálnicí Westautobahn (A1) přes Engerwitzdorf a Steyreg“ uvedl v srpnu 2025. Projekt by musel být začleněn do spolkového zákona o dálnicích, k čemuž je nutná dopravní prognóza pro Evropu a Rakousko na rok 2040, která ale dosud nebyla předložena. Naposledy rada Steinkellner potřebu obchvatu zdůraznil 11. 11. 2025 při návštěvě staveniště na konci české dálnice D3 u statní hranice v Dolním Dvořišti: „Není to příjemný projekt, ale infrastrukturní nutnost.“

Současná politická většina v zastupitelstvu a v radě města Linec (SPÖ-ÖVP) je však aktuálně proti předkládané variantě obchvatu a požaduje jeho oddálení od města na východ. V poslední listopadové anketě nejčtenějšího hornorakouského deníku OÖNachrichten se vyjádřilo pro výstavbu východního obchvatu Lince 75 % hlasujících čtenářů, nicméně rozhodnout o zásadní budoucnosti záměru budou muset volené orgány a spolkové ministerstvo ve Vídni.

Zemský ředitel hornorakouské ÖVP Florian Hiegelsberger formuluje důrazné regionální požadavky: „Horní Rakousko potřebuje od spolkové vlády dva jasné závazky: Summerauská železnice se promění v mezinárodní vysocevýkonnou trať a bude se rozhodně prosazovat dokončení úseku S10 ke státní hranici.“


 



Zákres 2: Česká dálnice pravděpodobně změní dopravní osu sever-jih… dálnice v ČR bude dokončena až k hranici s Horním Rakouskem do roku 2027… spojení z Berlína do Záhřebu bude přibližně o 115 kilometrů kratší a levnější z hlediska nákladů na mýtné ve srovnání s trasou přes Německo.
(zdroj: web ORF, 8. 11. 24 - https://ooe.orf.at/stories/3280444)

Na tiskové konferenci 13. 11. 2025 spolkový ministr mobility Peter Hanke a výkonný ředitel společnosti ASFINAG Hartwig Hufnagl společně představili hodnotící zprávy několika projektů výstavby dálnic, mezi kterými byl i poslední úsek rychlostní silnice, resp. dálnice S10 Rainbach – Wullowitz st. hranice. Výsledky potvrzují jejich přínosy a efektivitu z hlediska bezpečnosti silničního provozu, kvality života a ekonomické aktivity. Příprava a realizace dokončení S10 bude v rámci stavebního programu společnosti ASFiNAG pokračovat. V tiskové zprávě ministerstva se k hodnocení S10 uvádí: „Výstavba posledního 9 km dlouhého úseku S10 z Rainbachu k hranicím uzavře mezeru v napojení na českou D3, propojí ekonomické regiony Linec a Č. Budějovice a vygeneruje přidanou hodnotu přes 400 milionů eur. Projekt s investicí 326 milionů eur soustředí dopravu na nadřazenou dálniční síť , což výrazně uleví osídlení kolem průtahů na stávající silnici B310. Zahájení výstavby je plánováno na rok 2028, přičemž společnost ASFiNAG očekává, že dálnice bude uvedena do provozu v letech 2032/33.“ Tj. cca 5-6 let po dokončení dálnice D3 v Jihočeském kraji. Po tuto dobu bude na posledních cca 400 metrech před státní hranicí svedena doprava z D3 na současnou rakouskou silnici B310 provizorní komunikací.


Konec stavby dálnice D3 před státní hranicí s Rakouskem v Dolním Dvořišti v 11/2025 
(zdroj: ŘSD)

Ing. Lukáš Mašín, PRAGOPROJEKT, a.s. 
rešerše z rakouských médií

Pozn.: Pro srozumitelnější pochopení problematiky nadřazené dálniční infrastruktury a vedení rakouské dálnice A7 v aglomeraci Lince doporučujeme dříve publikovaný článek: V Linci realizují velké dálniční stavby
Obsah těchto webových stránek je tvořen informacemi poskytnutými Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, projekčními, konzultačními a stavebními firmami, portálem ZDOPRAVY.CZ, dalších autorů, včetně vlastní činnosti správců těchto stránek. Práva majitelů autorských práv jsou vyhrazena. Veškerý obsah v podobě fotografií, animací, vizualizací, filmových materiálů a textů, uveřejněný na této webové prezentaci, je povolen pouze pro domácí použití. Toto omezení vylučuje použití informací a fotografií k jakékoliv veřejné produkci, k výrobě kopií, půjčování, publikování, prodeji apod. Porušování autorského práva je trestným činem.

Pokud má jakákoliv právnická nebo fyzická osoba zájem o použití těchto podkladů, je povinna oficiálně zažádat o souhlas majitele autorských práv, tj. převážně práv ŘSD ČR, redakce Zdopravy.cz, projekčních a konzultačních firem uvedených u zdrojů fotografií, rakouských médií a ASFINAG, doc. Petra Dolejše a dalších autorů obsahu. U všech textů, fotografií a videí jsou autoři uvedeni a jejich práva jste povinni respektovat.

Tato webová prezentace je vytvořena a provozována společností PRAGOPROJEKT, a.s.
© 2025 Ředitelství silnic a dálnic ČR a Pragoprojekt, a.s.