Budování rakouské rychlostní silnice S10 je možné rozdělit do 3 hlavních fází výstavby. Během první fáze byl postaven nejjižnější úsek rychlostní silnice, a to od konce dálnice A7 po severní okraj Freistadtu (zprovozněno 2015). Do druhé fáze výstavby spadá rozestavěný úsek Freistadt Nord – Rainbach Nord, včetně tunelu Vierzehn a obchvatu Rainbachu. A od roku 2028 je plánováno zahájení třetí fáze výstavby od severního okraje Rainbachu ke státní hranici s Českem, čímž dojde k propojení páteřní komunikace evropského významu (E55).
Přesněji k jednotlivým úsekům od jihu na sever:
Unterweitersdorf (konec A7) - Pregarten, délka: 2 km, v provozu od 09/ 2012
Pregarten - Freistadt Süd, délka: 15 km, v provozu od 12/ 2015
Freistadt Süd - Fresitadt Nord (obchvat), délka: 6 km, v provozu od 11/ 2014
Freistadt Nord – Rainbach Nord, délka 7,2 km, ve výstavbě od 11/ 2023
Rainbach Nord - státní hranice Česko/Rakousko, délka 8,8 km, fáze plánování
Stavba úseku Freistadt Nord – Rainbach Nord začala 6. listopadu 2023 a probíhá přesně dle plánu. Severní úsek rychlostní silnice od Freistadtu do Rainbachu je nově budovaným úsekem, v každém směru budou dva jízdní pruhy a odstavné pruhy po obou stranách komunikace. Součástí první části výstavby je ražba bezmála kilometrového tunelu Vierzehn, který bude v následujících dnech proražen (začátek roku 2025). Tunel Vierzehn je situován maximálně 40 metrů pod povrchem a pro jeho stavbu platí zákaz nočních odstřelů. 16. září 2024 byly zahájeny stavební práce na 2. části této stavby od tunelu Vierzehn na sever. Dálnice bude zakrytá i u Rainbachu. V okolí Rainbachu nyní probíhají výkopové práce. Na celé trase úseku vznikne ca 1,3 kilometru protihlukových stěn nebo dva přechody pro zvěř (ekodukty). Stavba,o které ASFINAG mluví jako o západním obchvatu Rainbachu (západní trasa byla upřednostněna oproti trase východní) má být hotová v polovině roku 2027. Jedná se o významnou stavbu, jejíž dokončení bude dlouho očekávanou úlevou pro místní obce Rainbach, Apfoltern a Vierzehn.
Plánování zbývajícího 8,5 km dlouhého úseku Rainbach Nord - Wullowitz (státní hranice) je v současné době ve fázi podání projektu k posouzení vlivů na životní prostředí. Stavba má být zahájena v roce 2028. Poslední jednání pracovní skupiny k S10 od Kerschbaum po Leopoldschlag byla konstruktivní a dopadla dobře. Starosta obce Rainbach am Mühlkreis, Günter Lorenz: „Jsme proto přesvědčeni, že tento poslední úsek projde řízením a že se zde také začne včas stavět.“ Po schválení se předpokládá přibližně tříletá fáze výstavby, takže zprovoznění tohoto úseku se očekává v roce 2031.
Fotogalerie z výstavby:
S10 Freistadt Nord – Rainbach Nord
Související články:
Rakousko dalo po letech zelenou dostavbě silnice S10 k českým hranicím
Nebývalá pozornost Rakouska k dostavbě dálnice D3