Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dovedlo do finále tendr na třetí průzkumnou štolu k tunelům na středočeské části dálnice D3. Tendr se týká tunelu Prostřední vrch, který má vzniknout u Benešova na šestnáctikilometrovém úseku Václavice – Voračice. Do tendru na průzkumnou štolu přišly tři nabídky, přičemž nejnižší cenu nabízí sdružení firem Subterra, INSET a Safety Pro. Průzkum se štolou je ochotno provést za 248 milionů, což je 94 procent ceny předpokládané. Na síti X to uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Ražený tunel Prostřední vrch je poslední v pořadí na středočeské části D3 od severu k jihu. Bude mít celkovou délku 964 m, podélný sklon tunelu 4,0 % (stoupá ve směru na Tábor), nadloží až 42 m. V tunelu se nacházejí tři propojky pro pěší. Kategorie tunelu z hlediska technologického vybavení TA, řídící PTO objekt se nachází na Pražském portále a příjezd k portálům je zajištěn po samostatné příjezdové komunikaci. Tunel projektovala
Nejdále v přípravě je tunel Kamenná Vrata, který leží v plánech na úseku Praha – Jílové. Ražba 1,6 kilometru dlouhé průzkumné štoly zde byla zahájena v srpnu. Zakázku získalo už loni sdružení firem Metrostav TBR, Strabag SIS, PUDIS, Pragoprojekt a GeoTec-GS. Od loňského listopadu běžely přípravné práce, jako je zajištění povolení, sejmutí ornice a vybudování portálu štoly.
Nejpozději začátkem příštího roku má podle GŘ ŘSD začít také ražba průzkumné štoly k tunelu Luka, který bude dlouhý 1 843 metrů. Bude součástí dálničního úseku Jílové – Hostěradice, kde naváže na most přes Sázavu (787 metrů). Zakázku na štolu získalo letos v únoru sdružení firem Hochtief, Swietelsky stavební a SG Geotechnika.
Přehled všech tunelů na středočeské části dálniceD3:
Článek Zdopravy: Kilometrový tunel Prostřední vrch na D3