Pendolino jezdí z Prahy do Českých Budějovic od září 2025 po modernizovaném IV. tranzitním koridoru (IV. TŽK), přičemž poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Jízda trvá rekordních 90-95 minut, což o dalších téměř 10 minut zkracuje dobu cestování oproti konvenčním/klasickým soupravám Jižního expresu. Pendolino dosahuje maximální rychlosti 200 km/h díky technologii naklápění vozů, a to na dvou úsecích koridoru postavených v nové trase, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví. Veřejný provoz Pendolina na jih Čech s prolomením dosavadního rychlostního limitu 160 km/h v pravidelné dopravě symbolicky zahájil 31. srpna jihočeský hejtman Martin Kuba s ministrem dopravy Martinem Kupkou. A slavnostní počin vyvolal rozsáhlou odezvu v Horním Rakousku, kde dopravní stavby v severním směru od Lince nepostupují tak progresivně:
❞ Česká republika se ujímá vedení a zvyšuje tlak na ÖBB
❞ Česko dělá pokroky v rozvoji železnic. Rakousko a ÖBB mají zpoždění
❞ Vidíme odhodlání české vlády modernizovat železnice
❞ Vlaky 200 km/h v Česku dostávají pod tlak Summerauskou dráhu
❞ Rychlý postup výstavby na české straně při rozšiřování dálniční sítě
Těší nás uznání od našich sousedů, jak oni hodnotí české pokroky nejenom při postupu dostavby posledních jihočeských dálničních úseků D3 0312 ke státní hranici (o čemž jsme zde na webu již psali), ale nyní také na jihočeské železnici. Vedle zavedení provozu Pendolina až do rychlosti 200 km/h je to i dokončení modernizace IV. TŽK. V zadávacím řízení na zhotovitele stavby je poslední část do Č. Budějovic - novostavba dvoukolejné tratě Nemanice I – Ševětín se dvěma tunely na rychlost až 200 km/h s předpokladem realizace 2026-2032. Navíc už od návrhu Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje od roku 2007 je stabilizován od Č. Budějovic ke st. hranici koridor nové dvoukolejné tratě až na rychlost 200 km/h. Vymezení proběhlo dle vyhledávací studie z roku 2006, která byla sice přeshraniční, ale Rakousko tehdy plánování nové tratě z Lince na státní hranici do Summerau odmítlo s odkazem na částečnou modernizaci Summerauské dráhy.
Nutno říct, že situace v Horním Rakousku je neutěšená jak z pohledu médií a veřejnosti, tak i politiků, Summerauská dráha byla bohužel po desetiletí zanedbávána. Trať byla sice elektrizována, stále je ale na většině úseků jednokolejná. Od roku 2017 sice probíhají její úpravy včetně modernizace stanic a selektivního zdvoukolejnění (2017-2023, ale ve 150 let staré trase původní parostrojní železnice z roku 1872 nemůže tato trať plnit funkci vysocevýkonné tratě (pojem dle rakouského zákona). Průměrná rychlost na Summerauerbahn je 48 km a Rakušané toto dávají do kontrastu s modernizaci koridoru Praha – Č. Budějovice do 200 km/h (viz zákres 1).
Česká republika a Rakousko v současnosti řeší budoucnost přeshraničního železničního spojení. Konkrétně SŽ a ÖBB-Infrastruktur (Správa železnic a Rakouské spolkové dráhy) zpracovávají „Technicko-provozní studii nové tratě Č. Budějovice – Linz“. Rakouská média k prvním výstupům studie uvádí: „Praha už myslí dopředu - objevují se první podrobné požadavky české SŽ na možnou novou trasu mezi Č. Budějovicemi a Lincem: ta musí být vhodná pro rychlosti až 250 km/h, pojmout osobní i nákladní dopravu a zkrátit jízdní doby na méně než 1 hodinu. V současné době trvá cesta vlakem EuroCity z Lince do Č. Budějovic 2 hodiny“ a dodávají: „S českým pokrokem roste tlak na jednání Rakouska: pouze rychlým rozhodnutím a důsledným rozvojem by Summerauská dráha mohla těžit z mezinárodní vysocevýkonné sítě a Horní Rakousko by si tak zajistilo roli centrálního uzlu v dopravě mezi severem a jihem.“ To je názor i většiny regionálních politiků napříč politickými stranami i zástupců hospodářské komory.

